Υποχρεωτικό
ΚΕΙΜΕΝΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ ΤΡΙΑΝΤΑ. ΠΟΙΗΣΗ-ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Π. ΚΑΡΑΒΙΑ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 3 Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ). ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης
γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων
ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΟΧΙ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.
Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α
Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης
Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β
Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων
Το μάθημα είναι κατεύθυνσης, ειδικών γνώσεων.
Στόχο του μαθήματος αποτελεί η εμβάθυνση σε συγκεκριμένα λογοτεχνικά έργα των εκπροσώπων της Γενιάς του Τριάντα, η σύνδεσή τους με το γενικότερο πλαίσιο της ελληνικής και της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας καθώς και η διερεύνηση της πολιτισμικής ιδεολογίας την οποία διαμορφώνουν.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές
θα είναι σε θέση να εξετάσουν και να αναλύσουν κείμενα των εκπροσώπων της Γενιάς του Τριάντα αξιοποιώντας δημιουργικά έννοιες, μεθόδους και πρότυπα που εισήγαγε και συστηματοποίησε η Θεωρία της Λογοτεχνίας
θα μπορούν να συνδέσουν τη λογοτεχνία των εκπροσώπων της Γενιάς του Τριάντα με τον θεωρητικό στοχασμό που έχει αναπτυχθεί στον χώρο της Σύγχρονης Πολιτισμικής Κριτικής σε θέματα φύλου, εθνικής ταυτότητας και πολυπολιτισμικότητας
ΓΝΩΣΕΙΣ
Εξειδικευμένες γνώσεις, μερικές από τις οποίες αιχμής στο πεδίο της Νεοελληνικής Φιλολογίας, που αποτελούν τη βάση για πρωτότυπη σκέψη ή/και έρευνα
Κριτική επίγνωση των ζητημάτων γνώσης στο εν λόγω πεδίο και στη διασύνδεσή του με το πεδίο της Θεωρίας της Λογοτεχνίας και της Πολιτισμικής Κριτικής
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
Εξειδικευμένες δεξιότητες που απαιτούνται στην έρευνα τόσο για την ενσωμάτωση γνώσεων από διαφορετικά πεδία (διεπιστημονικότητα) όσο και για την ανάπτυξη νέων γνώσεων (καινοτομία)
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Ανάληψη ευθύνης για τη συνεισφορά σε επιστημονικές γνώσεις καθώς και σε πρακτικές διαχείρισης και διάχυσης της λογοτεχνίας σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης
Γενικές Ικανότητες Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών και με τη χρήση νέων τεχνολογιών
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη και ομαδική εργασία
Άσκηση κριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Επίδειξη ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και πολυπολιτισμικότητας
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία
(για τις πλήρεις βιβλιογραφικές παραπομπές, βλ. την ενότητα ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ)
Σύνδεσμος παρουσίασης 1. Το κοινωνικό πλαίσιο της Γενιάς του Τριάντα. Τάσεις και κατευθύνσεις που διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο της ποίησης και της πεζογραφίας. Μελέτη αποσπάσματος από το Ελεύθερο Πνεύμα του Γιώργου Θεοτοκά ΒEATON 1996
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ 1993
ΤΖΙΟΒΑΣ 2011
VΙΤΤΙ 1995
2. Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση. Οι σχέσεις των ποιητών της γενιάς με τoν καρυωτακισμό. Η προδρομικότητα του Τάκη Παπατσώνη ΒEATON 2015: 381-396
VΙΤΤΙ 1995
3. Η λογοτεχνική παρέμβαση του Γιώργου Σεφέρη. Μελέτη ποιημάτων από τη Στροφή, το Μυθιστόρημα και το Ημερολόγιο καταστρώματος Β’ ΒΑΓΕΝΑΣ 71996
ΒEATON 1996
ΤΖΙΟΒΑΣ 1989: 95-99
VΙΤΤΙ 1995
4. Ευρωπαϊκός και ελληνικός υπερρεαλισμός. Αντρέ Μπρετόν: «Ο ορισμός του Υπερρεαλισμού», «Γραπτή υπερρεαλιστική σύνθεσις ή δράσις αυτόματη εξ ολοκλήρου». Η «πρωτοπορία» των Θεόδωρου Ντόρρου, Νικόλα Κάλας, Γιώργου Σαραντάρη. Ο υπερρεαλισμός του Αντρέα Εμπειρίκου. Ανάλυση των δοκιμίων: «Περί σουρρεαλισμού. Η διάλεξη του 1935» και «Αμούρ-Αμούρ» (αποσπ.). ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ 1980
ΒEATON 2015: 433-464
VΙΤΤΙ 1995
5. Μελέτη ποιημάτων από την Υψικάμινο και την Ενδοχώρα του Ανδρέα Εμπειρίκου. Ο υπερρεαλισμός του Νίκου Εγγονόπουλου: Μελέτη ποιημάτων από τις συλλογές Μην ομιλείτε εις τον οδηγόν και Μπολιβάρ, ένα ελληνικό ποίημα ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ 1980
VΙΤΤΙ 1995
Η ποιητική ιδιαιτερότητα του Οδυσσέα Ελύτη. Μελέτη ποιημάτων από τις συλλογές Ήλιος ο Πρώτος και Άξιον Εστί. Μελέτη αποσπασμάτων από τα δοκίμια «Αναφορά στον Ανδρέα Εμπειρίκο» και «Σχέδιο για μιαν εισαγωγή στο χώρο του Αιγαίου» ΒEATON 1996
ΚΟΥΤΡΙΑΝΟΥ 2002
ΤΖΙΟΒΑΣ 2011
VΙΤΤΙ 1995
7. Η πολυσχιδής παρέμβαση του Γιάννη Ρίτσου. Μελέτη ποιημάτων από τον Επιτάφιο και τη Ρωμιοσύνη. ΒEATON 1996
ΒEATON 2015: 411-432
ΜΠΟΥΡΝΑΖΟΣ, ΜΑΚΡΥΝΙΚΟΛΑ (επιμ.) 2008
VΙΤΤΙ 1995
8. Το κοινωνικό και ανθρωπιστικό μήνυμα της ποίησης του Νικηφόρου Βρεττάκου ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ 2015
ΒEATON 1996
9. Η λογοτεχνία -μαρτυρία στο πλαίσιο της Αιολικής Σχολής: Ιστορία ενός αιχμαλώτου του Στρατή Δούκα και το Νούμερο 31328 του Ηλία Βενέζη. Μελέτη ενδεικτικών αποσπασμάτων ΒEATON 1996
VΙΤΤΙ 1995
Η λογοτεχνία -μαρτυρία στο πλαίσιο της Αιολικής Σχολής: Η ζωή εν τάφω του Στράτη Μυριβήλη. Μελέτη ενδεικτικού αποσπάσματος. Αναφορά στη Βασάντα του Φώτη Κόντογλου. ΒEATON 1996
ΤΟΝΝΕΤ 2001
VΙΤΤΙ 1995
Ο αστικός ρεαλισμός των Γιώργου Θεοτοκά και Άγγελου Τερζάκη. Μελέτη αποσπάσματος από την Αργώ του Θεοτοκά ΒEATON 1996
ΔΗΜΑΔΗΣ 22004
ΣΑΜΟΥΗΛ 2005
ΤΖΙΟΒΑΣ 1989: 99-112
ΤΖΙΟΒΑΣ 2011
ΤΖΙΟΒΑΣ 2017: 295-331
ΤΟΝΝΕΤ 2001
VΙΤΤΙ 1995
12. Ο αστικός ρεαλισμός των Κοσμά Πολίτη και Μ. Καραγάτση. Μελέτη αποσπάσματος από τη Μεγάλη Χίμαιρα του Καραγάτση ΒEATON 1996
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ 2010
ΤΖΙΟΒΑΣ 2017: 333-356
VΙΤΤΙ 1995
13. Ο ιδιότυπος μοντερνισμός των Στέλιου Ξεφλούδα και Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη. Μελέτη αποσπάσματος από την Εσωτερική συμφωνία του Ξεφλούδα ΒEATON 1996
ΤΖΙΟΒΑΣ 2017: 357-392
ΤΟΝΝΕΤ 2001
VΙΤΤΙ 1995
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή: Βλ. την ενότητα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Πρόταση 1 …………………………. Πρόταση 2 …………………………. Πρόταση 3 …………………………. Πρόταση 4 …………………………. - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις (13 x 2) 26 Ανάλυση κειμένων (13 x 1) 13 Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις 40 Προετοιμασία υποχρεωτικής εργασίας 18 Τελική εξέταση 3 Σύνολο Μαθήματος
100 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική
Μέθοδος αξιολόγησης: γραπτή ή προφορική εξέταση.
Οι φοιτητές ενημερώνονται για τη διάρθρωση και τη φιλοσοφία της εξέτασης κατά την 1η παράδοση.
Υποχρεωτική εργασία:
Την 4η εβδομάδα των παραδόσεων, δίνεται στους φοιτητές το θέμα της υποχρεωτικής εργασίας που αφορά στην κριτική και συγκριτική αποτίμηση επιλεγμένων από τη διδάσκουσα δοκιμίων, που έχουν γραφεί από εκπροσώπους της Γενιάς του Τριάντα.
Οι εργασίες κατατίθενται γραπτώς έως και την ημέρα της εξέτασης του μαθήματος.
Ο βαθμός της υποχρεωτικής εργασίας καλύπτει ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας της το 20% (2/10) ή το 40% (4/10) της βαθμολόγησης του φοιτητή στο συγκεκριμένο μάθημα.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Βασική βιβλιογραφία
ΒEATON Roderick 1996: Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία, μτφρ. Ευαγγελία Ζουργού - Μαριάννα Σπανάκη, Αθήνα: Νεφέλη, σ. 174-246.
ΤZIOBAΣ Δημήτρης 2011: Ο μύθος της γενιάς του τριάντα. Νεοτερικότητα, ελληνικότητα και πολιτισμική ιδεολογία, Αθήνα: Πόλις.
VΙΤΤΙ Mario 1995: Η Γενιά του Τριάντα - Ιδεολογία και μορφή, Αθήνα: Ερμής.
Συμπληρωματική Βιβλιογραφία
ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ Φραγκίσκη 1980: …δεν άνθησαν ματαίως: Ανθολογία υπερρεαλισμού, Αθήνα: Νεφέλη.
ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ Γιώργος 2015: Ανιχνεύοντας τον πρώιμο Βρεττάκο: Με αφορμή ένα μαθητικό του τετράδιο, Αθήνα: Ποταμός.
ΒΑΓΕΝΑΣ Νάσος 71996: Ο ποιητής και ο χορευτής: Μια εξέταση της ποιητικής και της ποίησης του Σεφέρη, Αθήνα: Κέδρος.
ΒΕΑΤΟΝ Roderick 2015: Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία. Από το Βυζάντιο στη σύγχρονη Ελλάδα, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, σ. 381-396, 411-432, 433-464.
ΔΗΜΑΔΗΣ Κ.Α. 22004: Δικτατορία, πόλεμος και πεζογραφία 1936-1944, Αθήνα: Εστία.
ΚΟΥΤΡΙΑΝΟΥ Ελένα 2002: Με άξονα το φως: Η διαμόρφωση και η κρυστάλλωση της ποιητικής του Οδυσσέα Ελύτη, Αθήνα: Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη.
ΜΠΟΥΡΝΑΖΟΣ Στράτης, ΜΑΚΡΥΝΙΚΟΛΑ Αικατερίνη (επιμ.) 2008: Διεθνές Συνέδριο: Ο ποιητής και ο πολίτης Γιάννης Ρίτσος. Οι εισηγήσεις, Αθήνα: Βιβλιοθήκη Μουσείου Μπενάκη – Κέδρος.
ΣΑΜΟΥΗΛ Αλεξάνδρα 2005: «Νεοτερικές διαθέσεις της Αργώς» στο Μαίρη Μικέ, Μίλτος Πεχλιβάνος, Λίζυ Τσιριμώκου (επιμ.), Ο λόγος της παρουσίας. Τιμητικός τόμος για τον Παν. Μουλλά, Αθήνα: Σοκόλης, σ. 285-290.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ 1993: Η μεσοπολεμική πεζογραφία. Από τον πρώτο ως τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (1914-1939), εισαγωγή Παν. Μουλλάς, τόμ. Α’, Αθήνα: Σοκόλης.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ 2010: Μ. Καραγάτσης : ιδεολογία και ποιητική : πρακτικά συνεδρίου, Παρασκευή 2 & Σάββατο 5 Απριλίου 2008, Μουσείο Μπενάκη, κτήριο οδού Πειραιώς, Αθήνα: Βιβλιοθήκη Μουσείου Μπενάκη.
ΤΟΝΝΕΤ Henri 2001: Ιστορία του ελληνικού μυθιστορήματος, μτφρ. Μαρίνα Καραμάνου, επιμ. μτφρ. Γ.Φ. Γαλάνης, Αθήνα: Πατάκης.
TZIOBAΣ Δημήτρης 1989: Οι μεταμορφώσεις του εθνισμού και το ιδεολόγημα της ελληνικότητας στο μεσοπόλεμο, Αθήνα: Οδυσσέας.
ΤΖΙΟΒΑΣ Δημήτρης 2017: «V. Μεταβάσεις και αναζητήσεις», Η πολιτισμική ποιητική της ελληνικής πεζογραφίας. Από την ερμηνεία στην ηθική, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, σ. 295-331, 333-356, 357-392.